Pages

9 August 2018

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Cerita mengenai gout ini sila la jangan dibawa main-main. Boleh menangis terduduk bila gout menyerang. Mula la nak berjalan pun susah.Kebiasaannya  pesakit gout akan mengadu sakit di bahagian ibu jari kaki dan buku lali sehingga terpaksa mengambil ubat tahan sakit.

Paling menyedihkan sakit menjadi semakin teruk dengan bengkak macam dicucuk cucuk ke seluruh kaki. Nak makan pun susah takut tersilap bertambah teruk jadinya.

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Apa Itu Gout?

Gout adalah keradangan yang berlaku di bahagian sendi akibat daripada pengumpulan asid urik. Ini akan menyebabkan pesakit berasa sakit yang melampau di bahagian tersebut terutamanya ibu jari kaki.Akibatnya sendi akan menjadi bengkak, kemerahan, sakit dan rasa panas apabila dipegang.

Bagaimana Asid Urik Bertindak Sehingga Menyebabkan Keradangan?

Apabila kepekatan asid urik tinggi dalam darah, asid urik tersebut akan meresap masuk ke kawasan sendi dan akan berkumpul menjadi kristal. Kristal inilah penyebab utama keradangan pada bahagian sendi tersebut.

Apabila keradangan mula terjadi, sel darah putih kita akan mengganggapnya sebagai bahan asing. Setiap bahan yang dianggap asing oleh sel darah putih akan mencetuskan permulaan system imun untuk melawan bahan tersebut.

Bagaimana Gout Terjadi?

Kita selalu menyatakan bahawa gout ini adalah penyakit radang sendi padahal gout ini sangat berkait rapat dengan buah pinggang. Apabila buah pinggang gagal berfungsi, ia menyukarkan sistem perkumuhan asid urik yang mana ianya akan disingkirkan melalui najis dan iar kencing.


Kesannya, lebihan asid urik yang tidak dapat dikumuhkan akan terperangkap di dalam darah dan akan berkumpul di buah pinggang yang menjadi punca terbentuknya hablur garam. Hablur garam ini yang akan mengecut merosakkan buah pinggang sehingga kita mendapat penyakit gout, batu karang dan hipertensi.

Pada peringkat permulaan, gout akan menjejaskan ibu kaki. Tetapi banyak lagi kawasan sendi dan sekelilingnya boleh terkesan. In termasukla buku lali, tumit, lutut pergelangan tangan , jari dan siku.


Tanda-tanda Penyakit Gout



1) Rasa panas, sakit, bengkak yang teramat sangat pada sendi selalunya pada sendi ibu kaki. Simptom ini dipanggil podagra. Kesakitan itu akan bermula pada waktu malam. Ia mungkin menjadi lebih sakit

2) Kulit sangat merah atau kebiru-biruan di sekeliling sendi yang terjejas. Sendi nampak seolah-olah terkena jangkitan.

3) Pergerakan terhad pada sendi yang terlibat

4) Kulit mengelupas dan gatal di sekeliling sendi yang terjejas apabil gout semakin sembuh.

Tetapi simptom penyakit gout ini mungkin berbeza di antara individu. Ada yang tidak mengalami gout sebagai sesuatu yang menyakitkan, malah mereka menghidapi gout sepanjang masa 

Punca-punca Penyakit Gout

1) Mempunyai ahli keluarga yang menghidapi penyakit gout.

2)Umur dan jantina. Golongan lelaki lebih berkemungkinan tinggi untuk menghidap penyakit gout. Ini adalah kerana hormon wanita iaitu estrogen yang dikeluarkan semasa kitaran reproduktif wanita mengurangkan tahap asid urik dengan meningkatkan pengumuhan asid urik melalui buah pinggang

3)Selepas seseorang wanita putus haid, tahap asid urik meningkat dan mereka juga berada dalam kategori berisiko besar untuk terkena penyakit gout ini

4)Berat badan yang berlebihan

5)Mempunyai penyakit kencing manis atau darah tinggi
                     
6)Mempunyai masalah buah pinggang
                     
7)Suka makanan yang kaya dengan purina seperti ikan sardin, ikan bilis, ikan tuna, organ dalaman haiwan dan daging

8) Minuman beralkohol seperti bir, wain mempunyai kandungan purina yang tinggi. 

Bagaimana Cara Mencegah Penyakit Gout

1) Elakkan pengambilan alkohol dan banyakkan minum air kosong. Air kosong dapat membantu mengeluarkan asid urik dalam badan manakala alkohol meningkatkan tahap asid urik dalam darah.

2) Selalu bersenam dan kekalkan berat badan

3) Elakkan makanan dan minuman manis dan yang terproses

4) Elakkan memakan daging merah, makanan laut kecuali ikan berisi putih, buahan berasid seperti tomato dan durian

5) Amalkn pengambilan supplemen semulajadi untuk mencukupkan keperluan makanan dalam badan kita.

Antara supplemen yang membantu untuk masalah Gout ini adalah :

1) VIVIX

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Vivix bertindak dalam 4 cara iaitu : 

1) Pertahanan Sel. Kandungan resveratrol yang tinggi dapat mempertahankan sel daripada kerosakan biologi. 

2) Penghasilan Tenaga. Vivix membantu meningkatkan penghasilan tenaga tubuh badan manusia supaya kita rasa lebih bertenaga. Dengan pengambilan yang konsisten, pesakit gout tahap kritikal pun masih lagi bertenaga

3) Memperbaiki Sel.Resveratrol yang terdapat dalam vivix membantu membaiki sel sel yang rosak dan bengkak. 

4) Mengelakkan pengumpulan protein AGE (ADVANCE GLYTACON END PRODUCT). Ini bermaksud vivix mengelakkan pengumpulan protein yang terhasil daripada pengikatan gula dan protein berlebihan dalam badan yang mengundang penyakit salur darah.

2) ALFAFA

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Kandungan mineral semulajadi yang terdapat dalam vitamin ini boleh membantu membuang pengumpulan bendalir di tisu otot dan sendi. Alfafa merupakan detok semulajadi bagi menyingkirkan toksik dari badan.Pengamal Alfafa perlu mengambil air yang mencukupi bagi melamcarkan proses detok.

3) OMEGA GUARD

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup

Kandungan DHA dan EPA yang terdapat dalam Omega Guard ini berfungsi mengurangkan keradangan pada sendi.Ianya sebagai langkah berjaga jaga sebelum bengkak sendi itu menjadi lebih teruk.

4) PERFORMANCE DRINK

Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Minuman elektrolit yang tidak bergas memelihara dan seimbangkan kandungan air dalam badan supaya badan tidak mengalami dehidrasi. Sangat penting bagi pesakit gout mengekalkan kandungan air yang mencukupi kerana air tersebut membantu melancarkan proses pembuangan asid urik. Pesakit gout perlu menyingkirikan asid urik melalui pembuangan air kencing yang kerap

Antara testimoni mereka yang amalkan Supplemen Gout Shaklee 

1 ) "Kesian melihat nenek apabila gout menyerang sehingga tidak dapat berjalan dan terpaksa dipapah. Kami pernah membawanya berjumpa doktor. Walaupun dah makan ubat anti radang, gout masih menyerang 2 minggu kemudian. 
.


Sehinggalah pada 23 November 2017, saya menyarankan suami supaya membelikan Vivix untuk nenek sebagai suplemen harian. Bulan pertama amalkan Vivix, nampak kesan positif berlaku ke atas beliau. Beliau nampak cergas sedikit berbanding sebelum ini. 
.

Pada 12 Januari 2018, kami ke Kuantan untuk menziarahi saudara dan nenek ikut sekali. Kami juga bimbang dan risau, takut nenek akan sakitpinggang jika berlama-lama dalam kereta. Maklumlah, perjalanan ke Kuantan mengambil masa 3 jam. Tapi, nenek tetap cergas & tidak mengadusakit.

Kini dah botol ketiga Nenek amalkan Vivix. Pada usia nenek dah menghampiri 90an, beliau masih gagah. Semasa kenduri 3 Mac 2018, anak-anak sedara terkejut melihat beliau masih gagah & boleh berjalan. "


Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


2) "Aduh pasti bisa sekali. Sakitnya tiada tertanggung. Itulah yang suami saya rasakan. Setiap kali itulah apabila pergi ke klinik mesti suami request kepada doktor untuk mengambil suntikan. Doktor menyarankan untuk membalut kaki dan menyapukan krim bagi mengurangkan masalah keradangan bengkak yang dialami.

Selepas mengetahui penyakit yang menghantui suami saya selama beberapa tahun ini kami cuba berikhtiar dengan pelbagai jenis ubat dan jus yang boleh membantu mengurangkan sakit. Namun tiada hasil. Malah suami juga mengamalkan pelbagai petua bagi mengurangkan sakit. Tetap tidak berkesan. Sedih sakit itu tidak pernah berkurangan


Alhamdulillah..akhirnya dengan izin dari Allah yang Maha Penyembuh kesihatan suami saya semakin berkurangan dari hari ke hari setelah konsisten mengambil supplement shaklee. Suami saya mengambil Vivix Alfalfa Omega Herbalax dan Lecithin secara konsisten setiap hari. Saya sering mengingatkan suami untuk kurangkan pengambilan minuman bergula dan banyakkan pengambilan air kosong.


Pengambilan vitamin ini membantu mengurangkan masalah keradangan bisa bengkak gaut yang dialami suami saya.

Membantu menyingkirkan toksin dalam badan
Membantu mengurangkan masalah keradangan bengkak disebabkan masalah gaut
Membantu melawaskan pembuangan usus dan kencing
Membantu mengurangkan risiko batu karang dan memperbaiki kesihatan buah pinggang
Sekarang suami saya tiada lagi sakit setiap bulan seperti dahulu. Kini tiada lagi suntikan. Saya rasa bersyukur sangat. Paling penting pengambilan makanan yang tinggi purin harus dikurangkan bagi menjaga kesihatan."


Gout? Ikuti 4 Langkah Mudah Ini Untuk Elak Makan Pil Tahan Sakit Seumur Hidup


Boleh tengok video di atas untuk penerangan yang lebih jelas

Tetiba rasa tak sabar nak kurangkan masalah gout anda dengan cepat? Lekas lekas hubungi Balkis di sini : 


Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390
Instagram :balkis_starbeauty




COD SEKITAR : BATU CAVES, GOMBAK, SELAYANG

ATAUPUN ANDA BOLEH DAPATKAN  MELALUI ESELL BALKIS. CARANYA MUDAH HANYA KLIK DI SINI SAHAJA : ESELL - SET GOUT SHAKLEE



No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com