Pages

30 July 2018

Risau dengan Kes HFMD yang Semakin Meningkat? Ikuti 5 Langkah Pencegahan yang Boleh Diambil


Aduh, risau sungguh bila tengok dekat berita jumlah peningkatan kes HFMD ini. Semakin hari semakin tinggi jumlah kanak-kanak yang menghidap penyakit HFMD . Sehingga kini , wabak ini telah dilaporkan sebanyak 37,986 kes di seluruh Malaysia. 

Peningkatan jumlah kes ini sudah tentu agak membimbangkan ibu bapa terutamanya yang mempunyai anak kecil. Anak-anak terpaksa dikuarantin selama seminggu ke dua minggu bergantung kepada keadaan anak-anak masing. Bagi ibu bapa yang bekerja sudah tentu ini adalah salah satu perkara yang merungsingkan.

Risau dengan Kes HFMD yang Semakin Meningkat? Ikuti 5 Langkah Pencegahan yang Boleh Diambil



Apakah Itu HFMD?
HFMD adalah singkatan dari HAND, FOOT AND MOUTH DISEASE ( penyakit tangan, kaki dan mulut) yang disebabkan oleh Virus Coxsackie dan Enterovirus yang kebiasaannya menjangkiti kanak-kanak di bawah umur 10 tahun.

Bagaimana HFMD ini merebak?
Penyakit HFMD ini boleh merebak  melalui sentuhanlangsung dengan cecair hidung, air liur, lepuh (blister) dan najis kanak-kanak yang dijangkiti serta sentuhan pada permukaan dan alatan permainan yang tercemar dengan virus HDMD

Apakah Tanda-tanda HFMD?
  1. Mereka yang dijangkiti akan menunjukkan satu atau lebih tanda seperti demam, luka(ulcer) di mulut, ruam atau lepuh di tapak tangan dan kaki.Ada juga yang mengalami gejala seperti sakit tekak disebabkan ulcer.
  2. Hilang selera makan. Ini sedikit sebanyak akan menyebabkan kanak-kanak akan menjadi keletihan dan tidak bermaya. Pengambilan air yang banyak adalah sangat digalakkan
  3. HFMD selalunya akan menyebabkan jangkitan ringan dan sembuh dengan sendiri. Namun begitu, terdapat juga jangkitan HFMDA yang berpunca daripada jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi seperti radang otak dan jantung.
Bagaimana Untuk Mengelakkan Jangkitan HFMD?
  1. Menjaga kebersihan diri dan persekitaran. Penularan HFMD sangat berkait rapat dengan amalan kebersihan diri dan persekitaran di mana ianya mudah berlaku di tempat yang sesak serta mutu kebersihan yang rendah
  2. Cuci tangan dengan sabun dan air bersih sebelum menyediakan makanan,. Selepas ke tandas, selepas menukar lampin anak dan selepas mencuci najis anak.
  3. Jangan berkongsi barang peribadi seperti berus gigi, sapu tangan, tuala, pakaian dan cadar.
  4. Ibu bapa ataupun penjaga kanak-kanak yang menghidap HFMD hendakla segera mendapatkan rawatan dan kuarantin anak selama 7-14 daripada berjalan di tempat awam
  5. Cuci alat mainan, permukaan meja dan kerusi yang dicemari air liur anak.
RISIKO UNTUK WANITA HAMIL
Tiada risiko tertentu tetapi kemungkinan janin terjejas tetap ada. Jika wanita hamil terpaksa menjaga kanak-kanak penghidap HFMD, pastikan mencuci tangan dengan kerap. Amalkan kebersihan dengan cara yang betul.

Selain menitikberatkan tahap kebersihan, ada beberapa cara lain untuk kita mengoptimumkan gejala HFMD. Balkis akan kongsikan 5 cara mudah untuk kita meminimumkan tanda tanda penyakit HFMD daripada merebak.


Risau dengan Kes HFMD yang Semakin Meningkat? Ikuti 5 Langkah Pencegahan yang Boleh Diambil


1) Omega Guard
Untuk meningkatkan imunisasi badan anak anak bagi melawan jangkitan HFMD ini. Mengurangkan keradangan dan kegatalan di badan kanak-kanak.Mengandungi EPA dan DHA yang baik untuk perkembangan otak. Kandungan Asid Lemak Omega 3 memelihara fungsi otak, penglihatan dan sendi.

2) Meal Shakes
Membekalkan nutrisi dan vitamin yang secukupnya kepada anak kita. Meal Shakes mengandungi gabungan 19 jenis vitamin dan mineral beserta 9 jenis asid amino yang sememangnya diperlukan oleh badan. Inidapat mengelakkan badan anak mengalami dehadrisi kerana kurang makan dan minum.

3) Basic H
Boleh dijadikan cucuian untuk mencuci permainan anak - anak. Selain itu, Basic H sesuai dijadikan semburan di tangan anak-anak selepas bermain. Boleh juga digunakan untuk mengelap kerusi bayi atau troli semasa membeli belah di mall.

4) Fresh Laundry Concentrate
Membersihkan pakaian anda daripada kotoran. Pencuci pakaian yang mesra dengan alam sekitar, tanpa bahan pewarna dan bahan kimia yang berbahaya. Pakaian menjadi lebih  bersih dan selamat.

5) Herbal Blend Multipurpose Cream
Krim ini memang wajib untuk ibu dan bapa bawa bersama ke mana sahaja. Kebiasanya bila ada anak kecil kulit mereka akan menjadi lebih sensitif . Kandungan yang tidak mengandungi paraben dan daripada sumber semulajadi memang sangat sesuai dengan kulit anak kita. 

Sapu je satu badan dari awal sampai la bintik bintik menjadi kering pada masa yang sama parut dan bintik-bintik merah yang kecil akan cepat hilang.

6) Chewable Vitamin C Plus


Chewable Vitamin C sudah berada di pasaran bermula 10 Ogos 2018 selepas sekian lama menyepi. Kelebihan  Chewable Vitamin C adalah untuk meningkatkan imunisasi anak-anak terutamanya kanak-kanak yang selalu asma, kerap demam, selsema , batuk, masalah kegatalan kulit seperti eczema atau kulit sensitif dan Kanak-kanak yang ada masalah resdung dan alergik


Lindungi anak anda dengan langkah pencegahan yang terbaik dengan Set dari Shaklee ini. 
Sayangkan anak dengan memberikan lebih perlindungan terhadap mereka. Anda boleh menghubungi Balkis  seperti di bawah untuk mendapatkan produk ini. 

Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390
Instagram :balkis_starbeauty




COD SEKITAR : BATU CAVES, GOMBAK, SELAYANG

ATAUPUN ANDA BOLEH DAPATKAN YOUTH MELALUI ESELL BALKIS. CARANYA MUDAH HANYA KLIK DI SINI SAHAJA : ESELL




No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com