Pages

3 February 2018

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui

Untuk entry kali ini Balkis akan terangkan manfaat ataupun kebaikan kesan daripada kita buat detok sebelum ini. Pada entry yang lepas, Balkis pernah ceritakan mengenai makanan utama yang membantu dalam proses detok dan cara mudah untuk detok.

Boleh refer link di sini untuk memudahkan bacaan anda


7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui

Seperti yang anda sedia maklum detok merupakan cara untuk anda mengurangkan toksik berlebihan dalam badan dan mengoptimumkan fungsi organ detok dalam badan. Namun bagaimana cara untuk anda memastikan bahawa detok yang anda lakukan benar-benar berkesan?

Apakah antara sebab khusus anda perlu fokus dalam membersihkan tubuh anda?
Membersihkan tubuh badan anda daripada toksik dan memenuhi kekosongan itu dengan nutrien yang teratur akan membuatkan minda anda inginkan makanan yang lebih berkhasiat.

KESAN POSITIF DARIPADA PROSES DETOK 
Tubuh kita sering terdedah kepada toksin yang berpunca daripada persekitaran adktiviti seharian kita, pemakanan yang bernutrisi rendah dan juga tekanan dari gaya hidup kita sendiri.Pendedahan kepada persekitaran yang tidak sihat boleh mengakibatkan kebolehan semula jadi tubuh kita untuk menyingkirkan toksin akan terganggu.

Ia akan menyebabkan tompokan toksin dan mendorong kepada berbagai jenis masalah kesihatan. Oleh itu amat penting untuk kita lakukan detok dengan kerap. Sekiranya anda mengikut pelan detok yang terancang, selamat dan elok boleh memberikan anda berbagai kesan positif SEPERTI : 

1) Pengurangan Berat Badan
Toksin memberikan kesan buruk kepada keupayaan tubuh secara semula jadi untuk membakar lemak yang mengakibatkan kepada penambahan berat badan. Bahagian yang bertanggungjawab dalam menjaga kilang lemak anda adalah gen pemberi signal dan apabila toksik telah melekat kepadanya, ia akan membuatkannya kurang berfungsi lantas mengakibatkan lebih banyak lemak terkumpul.

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui


Lama kelamaan sel lemak baru ini akan dipenuhi oleh lemak dan toksin yang berlebihan sehingga menyebabkan ia tidak dapat berfungdi dengan baik malah ia langsung tidak dapat membantu dalam menghasilkan tenaga dan hormon yang elok sebagaimana sel lemak yang baik sepatutnya berfungsi.

2) Melegakan Rasa Kembung dan Sembelit ( Kolon yang lebih sihat)
Anda rasai seperti telah duduk di tandas selama seharian? Rasa seperti ingin membuka butang seluar anda keraan perut yang sakit? Usus termasuk kolom membawa sisa dari tubuh badan. Namun sebahagian dari sisa ini seperti makanan yang diproses, kurang serat dan telah diperhalusi serta lemak yang tidak sihat ini boleh terkumpul secara perlahan lahan dan membuatkannya tersumbat di dalam sistem anda.

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui


Pengumpulan toksin ini biasanya mengakibatkan seperti berat susah untuk turun dan anda akan berasa kembung. Perkara yang lebih teruk lagi ini akan mengakibatkan anda mudah mendapat penyakit kolon dan juga kanser kolorektrum.

Kolon adalah merupkan sistem kumbahan pada badan anda dan ia perlu dibersihkan serta dikosongkan bagi memastikan ianya dapat berfungsi dengan baik. Melalui detok, anda boleh membersihkan kolon dan bukan sahaja melegakan masalah sembelit. Ia juga mendorong kepada sistem pencernaan yang lebih sihat serta membuang sisa dan bahan kimia dari tubuh anda.

3) Memberi Tenaga
Tubuh anda mempunyai organ yang melakukan detok dengan sendiri bagi mmebuang toksin, namin ia juga memerlukan tenaga yang banyak untuk berfungsi. Jumlah tenaga yang digunakan bergantung kepada jumlah toksin yang diproses olehnya. 

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui

Kurang tenaga akan mengakibatkan anda  cepat berasa letih dan ini merupakan tanda bahawa tubuh anda dipenuhi oleh toksin. Melalui detok ia dapat membantu dalam menyokong organ ini untuk mengeluarka toksin, memberikan tubuh anda lebih bertenaga dan stamina untuk anda melakukan pelbagai perkara yang lebih menyeronokkan

4) Mengurangakn Nafsu Makan

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui


Membersihkan tubuh anda dari toksin yang tidak sihat serta menggantikannya dengan makanan bernutrisi tinggi akan memberi signal kepada minda untuk menginginkan makanan yang lebih sihat dan bernutrisi. Jadi anda dapat mengurangkan keinginan terhadap kafein, gula dan lemak.

5) Kulit Lebih Cantik
Kulit merupakan organ luaran anda yang terbesar dan ia melambangkan keihatan dalaman anda. Kulit anda membantu dalam membuang toksin dan kotoran dengan cara berpeluh, dan apabila sistem serta kelenjar peluh anda dipenuhi dengan toksin, ia akan mendorong kepada pelbagai keadaan kulit yang tidak sihat termaksuklah jerawat. 

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui


Sekiranya toksin terkumpul lebih cepat dari dibuang, lebih tinggi juga jumlah toksin yang terkumpul dalam darah anda. Detoks dapat membuang toksin dari dalam badan anda dan apabila ia tidak lagi terkumpul, anda akan dapat lihat perubahan ketara pada kulit anda. Cuba bayangkan: Kulit yang bersih, dan bersinar. Siapa sahaja yang tidak menginginkannya?

6) Menguatkan Sistem Imunisasi
Kotoran radikal  sering sahaja mencuba untuk mendekati kita serta merosakkan sel, dan mendedahkan kita kepada toksin yang membuatkannya dapat membiak secara bebas. Radikal yang bahaya  ini berusaha keras untuk membinasakan sistem imunisasi anda dan mengakibatkan keradangan. 

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui

Detoks dapat membantu anda untuk menghindari toksin maka ia tidak membantu dalam membiakkan radikal yang boleh didapati secara percuma ini, malah badan anda akan lebih fokus dalam memperkukuhkan lagi sistem pertahanan semula jadinya.

7) Tidur Lebih Lena dan Berkualiti

7 Manfaat Detok Yang Wajib Anda Ketahui

Toksin, terutamanya besi berat, mengganggu keseimbangan sel normal dan menghasilkan radikal secara percuma. Radikal percuma, juga mengakibatkan hormon tidur anda meningkat dan mengganggu corak tidur anda dan kadangkala mendorong kepada masalah insomnia. Segala aktiviti membuang besi berat dari sistem anda ini dengan mendetoks dapat membantu badan anda untuk set semula corak tidur anda lihat sahaja bagaimana anda dapat menikmati tidur yang lena dan rehat yang lebih berkualiti.

Jangan takut untuk melakukan proses detok ini. Jika anda rasakan anda kelaparan semasa proses detok berlaku, tanggapan anda sebenarnya adalah salah. Badan anda sedang mengalami perubahan untuk menyingkirkan bahan toksin dan radikal bebas yang tidak perlu. 
Berminat untuk mengikuti program detok ini? Anda boleh menghubungi Balkis  seperti di bawah : 
Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390
Instagram : Siti Balkis

COD SEKITAR : BATU CAVES, GOMBAK, SELAYANG

  • Anda layak untuk mendapat konsultasi secara percuma
  • Anda layak untuk mendapat menu plan diet yang telah disediakan oleh Shaklee

No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com