Pages

5 October 2017

PETUA MENGATASI DEMAM ANAK YANG KERAP BERULANG

demam kanak kanak  yang sering berulang

Sebagai ibu sudah pasti saat anak demam kita tidak mampu untuk berehat mahupun meninggalkan anak yang tidak sihat dengan pengasuh bukan. Sebagai ibu yang bekerja memang hati jadi sungguh walang bila melihat anak-anak yang tidak sihat dirumah pengasuh. Keadaan mereka buat kita jadi rungsing dan sangat sedih.

Jangan biarkan kerisauan ini berterusan, Balkis akan kongsikan dengan anda semua petua untuk mengatasi demam yang anak sering berulang. Tapi sebelum  Balkis terangkan sedikit mengenai masalah demam ini.

Bagaimana DEMAM terjadi?

Pada bahagian otak kita terdapat satu bahagian yang dipanggil ‘hypothalamus’ yang berfungsi untuk menyelenggara aktiviti aktiviti badan yang normal. Salah satu fungsi ‘hypothalamus’ adalah bertindak sebagai ‘thermostat’ dalaman yang menetapkan suhu badan yang normal iaitu 36.5°C ke 37.5°C

Keadaan seperti jangkitan kuman ataupun penyakit yang tertentu boleh merangsang ‘hypothalamus’  untuk meningkatkan suhu badan manusia. Situasi ini dikatakan berlaku sebagai langkah pertahanan badan yang normal untuk melawan jangkitan ataupun penyakit.

Di antara  Penyebab Demam adalah :
  • ·        Batuk dan selsema akibat jangkitan virus
  • ·        Jangkitan pada tekak ataupun telinga
  • ·        Jangkitan pada paru-paru
  • ·        Jangkitan pada saluran kencing
  • ·        Radang otak
  • ·        Demam denggi
  • ·        Demam campak

Punca Demam yang Berulang

Proses pembesaran bayi dan kanak-kanak akan menyebabkan mereka mudah dijangkiti bacteria yang akan menyebabkan demam. Peringkat umur 1 tahun – 2 tahun  anak anak kita mudah dijangkiti kuman kerana mereka dalam proses mengenali dan mencuba. Jadi apa sahaja yang ada di depan mata mereka akan masukkan dalam mulut. Ada juga anak anak kita dalam umur sebegini suka menghisap jari.

Jadi apabila tangan anak basah dan kotor kesannya anak akan mudah demam dan dijangkiti kuman. Sentiasa pantau permainan anak anak kita dan sentiasa pastikan mereka dalam keadaan bersih. Pastikan tangan anak anak sentiasa dicuci terlebih dahulu sebelu makan.


PETUA MENGATASI DEMAM ANAK YANG KERAP BERULANG
  1. NUTRIFERON
demam kanak kanak yang berulang



Nutriferon bertindak untuk mengaktifkan INTEFERON tubuh badan kita bagi menguatkan fungsi sistem imun. Kandungan Nutriferon terdiri daripada :
  • Biji Labu – merangsang pengeluaran interferon semulajadi di dalam tubuh badan kita.
  • Biji Plantago Asiatica – mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel sel imun.
  • Bunga Safflower – menghasilkan dan memperkuatkan keupayaan makrofaj memusnahkan virus dan kuman
  • Honeysuckle Jepun – menentang pencerobohan virus dan kuman

Ada 3 cara Nutriferon melindungi dan meningkatkan sistem imun anak anak kita
  • Nutriferon akan meningkatkan penghasilan INTEFERON oleh tubuh secara semulajadi
  •  Mengaktifkan sistem imunisasi tubuh dengan cepat bagi melawan serangan demam
  • Membantu sistem imun untuk mencari dan memusnahkan serangan dalam bahagian tubuh.


  1. 2VITA-LEA KIDS

Seringkali ibu bapa melahirkan rasa bimbang bila anak anak mereka susah hendak makan sayur dan buah. Padahal kita tahu sayur dan buah itu adalah sumber vitamin dan zat utama untuk tubuh yang sihat.

Sumber vitamin adalah satu keperluan kerana sel sel dalam badan memerlukan vitamin untuk melawan serangan dan menyihatkan badan.bila kurang vitamin dalam badan anak kita, maka sel sel badan mereka akan menjadi lemah dan mudah kena demam, selsema ataupun batuk.

Jadi, Vita-Lea dijadikan sebagai pelengkap kepada vitamin dan zat yang tidak mencukup dalam tubuh badan anak kita. Vitamin yang cukup dapat membantu tubuh untuk kuat dan mengatasi radang yang berlaku.

Kelebihan Vita-Lea Kids ini adalah :
·        Mengandungi 18 vitamin dan mineral penting untuk perkembangan sihat kanak kanak
·        Memberi 100% nilai harian vitamin c
·        Kaya dengan sumber nutrient anti-oksidan
·        Dirumus dengan pemanis asli xylitol yang tidak menyebabkan kerosakan gigi
·        Perisa anggur yang enak dan sedap dikunyah, pasti digemari oleh kanak kanak

TESTIMONI SET KESIHATAN KANAK KANAK

Dahulu anak anak kak enan kerap demam dan selsema, boleh dikatakan setiap bulan pasti akan buat lawatan ke klinik untuk bertemu doktor bagi mendapatkan rawatan. Bila salah seorang anak demam akibat tonsil, keadaan demamnya merisaukan lagi kak enan. Segala petua semua kak enan buat tapi bila malam menjelma suhu badannya boleh mencecah sehingga 40 darjah.kadang kadang sehingga seminggu keadaan berlarutan dan 2,3 klinik bertukar –tukar untuk dapatkan ubat yang serasi. Saat ini duit bukan lagi ukuran, malah kesihatan anak yang lagi penting”

“Alhamdulillah dengan konsisten amalkan Nutriferon dan Vita-Lea Kids untuk anak anak, sangat banyak perubahan yang kak enan dapati pada anak-anak kak enan. Bila sesekali nak diserang demam mahupun selsema kak enan akan berikan nutriferon secepatnya. In sha allah demam atau selsema tidak akan berlarutan malah anak anak kekal sihat dan cergas”

demam anak sering berulang

demam anak sering berulang


Walaupun begitu ibubapa adalah dinasihatkan membawa anak anak berjumpa doktor  sekiranya :
  • ·        Demam mencapai suhu 38°C atau lebih bagi bayi berumur kurang daripada 3 bulan
  • ·        Demam mencapai suhu 39°C atau lebih bagi bayi berumur 3 bulan sehinga 6 bulan
  • ·       Demam dan mempunyai tanda-tanda penyakit yang lain bagi bayi dan kanak-kanak berusia 6 bulan ke atas

Berikan anak anak kita air masak secukupnya. Kebiasaannya bila anak dalam keadaan yang tidak sihat, mereka akan kurang selera makan. Ini adalah kerana suhu badan yang meningkat akan menyebabkan badan kehilangan banyak air.

Perlindungan yang lengkap akan dapat mempengaruhi keperluan hidup anak anak kita. Takkan kita sebagai ibu bapa sering kali hendak biarkan demam simanja kita sentiasa berulang. Sekurang kurangnya berikan keperluan yang terbaik untuk anak anak kita

Bagi yang berminat untuk mendapatkan set supplement demam untuk anak anak boleh hubungi Balkis secara panggilan, whatsapp ataupun telegram ke 0192463390 ataupun korang klik je di link ini  http://anggunblossom.wasap.my

Boleh juga follow Balkis di facebook Siti Balkis dan juga instagram Balkis

demam anak sering berulang

demam anak sering berulang


Untuk yang berada di kawasan Batu Caves, Gombak dan Selayang, penghantaran adalah PERCUMA!! Jom dapatkan segera untuk anak anak kecil anda supaya mereka dapat bebas bermain dengan insan yang tersayang.

Selamat Membaca ☺



No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com