Pages

15 January 2018

Nutrisi Untuk Pesakit Kencing Manis

Penyakit Kencing Manis atapun dalam istilah perubatan dipanggil sebagai Diabetes Mellitus merupakan salah satu penyakit global kerana kebanyakkan orang tidak mengetahui mereka menghidap penyakit ini. Dianggarkan 1:5 orang berisiko untuk menghidap penyakit kencing manis ini.

Kencing Manis berlaku disebabkan sistem badan tidak mampu mengurus gula dengan normal. Ini menghasilkan keadaan yang dipanggil sebaga 'hyperglisemia' iaitu kandungan gula yang tingi di dalam darah. Penyebab utama kandungan gula yang tinggi dalam darah adalah insulin kurang ataupun tidak berfungsi dengan baik.

nutrisi untuk pesakit kencing manis


Julat normal kandungan gula dalam darah adalah :

a) Puasa : 4.4 mmol - 4 mmol
b) 2 jam selepas makan : 4.4 mmol - 8 mmol

Jenis-jenis Kencing Manis :

1) Kencing Manis Jenis Pertama
Kebiasannya dihidapi oleh budak-budak. Insulin dalam badan berkurang  dan bergantung kepada insulin untuk tempoh masa yang lama.

2) Kencing Manis Jenis Kedua
Selalunya dihidapi oleh orang tua, Insulin tidak berfungsi dengan baik ataupun bermasalah.Jadi terpaksa bergantung kepada ubat ataupun insulin

3) Kencing Manis Semasa Hamil
Berlaku disebabkan perubahan hormon semasa hamil. Biasanya akan sembuh selepas bersalin tetapi tetap berisiko untuk menghidap kencing manis

Menurut Sumber  The Diagnosa :

Perlu diketahui bahawa fungsi insulin adalah untuk membuka liang pada permukaan sel supaya gula dapat dibawa masuk ke dalam sel badan. Jika ia tidak dapat berfungsi dengan baik seperti dalam masalah kerintangan insulin, ia akan menyebabkan kandungan gula di dalam darah meningkat.



Bukan setakat itu, gula yang tinggi dalam darah akan memaksa organ pankreas untuk menghasilkan insulin yang lebih supaya gula dapat memasuki sel. Disebabkan perkara ini berlaku secara kronik, akhir sekali sel pankreas sudah menjadi penat dan tidak mampu menghasilkan insulin yang lebih banyak. Pada ketika inilah penyakit kencing manis akan berlaku dan gula dalam darah akan meningkat.

Punca-Punca Kencing Manis

1) Keturunan
2) Masalah Hormon
3) Pemakanan yang tidak sihat
4) Penganbilan ubat-ubatan. Contohnya steroid dalam jangka masa panjang
5) Obesiti atau kegemukan
6) Penuaan - menyebabkan pengumpulan proten AGEyang membawa kepada komplikasi diabetis dan kematian sel.
7) Selepas pembedahan- biasanya pembedahan melibatkan pankreas

Gejala-Gejala Kencing Manis

1) Haus atau dahaga
2) Kerap ke tandas pada waktu malam
3) Makan tetapi kerap letih
4) Berat badan turun mendadak

Jika kencing manis tidak terkawal, boleh menyebabkan penyakit strok, buah pinggang rosak, jantung, luka lambat sembuh, kebas-kebas, penyakit gangren ( urat yang sudah mati dan darah tidak dapat mengalir)

Jadi untuk kawal Kencing Manis, kena pastikan :

1) Bacaan gula, tekanan darah dan kolestrol adalah berada pada paras normal
2) Melakukan senaman 30 minit sebanyak 5x seminggu. Ia dapat mengurangkan 58% risiko diabetis
3) Pastikan berada dalam BMI yang normal <25
4) Jaga pemakanan

Nutrisi Bagi Pesakit Kencing Manis

nutrisi untuk pesakit kencing manis


Karbohidrat
Jumlah karbohidrat bergantung kepada kandungan Indeks Glisemik (IG) iaitu kadar perlepasan gula dalam darah.Makanan yang mengandungi IG yang rendah dapat membantu menurunkan berat badan, rasa kenyang yang lebih lama dan tidak mudah lapar.

nutrisi untuk pesakit kencing manis
Kita digalakkan makan makanan yang IG rendah dan sederhana bagi mengelakkan penyakit diabetis, darah tinggi, sakit jantung, kolestrol tinggi, strok dan kanser. Di antara makanan yang tinggi IG adalah: 

Nasi putih - 77,  Roti Putih - 78,    Kentang Lenyek - 82

Amalkan makan buahan dan sayuran kerana  IG yang rendah seperti : 

Lobak Merah - 50,  Asparagus - 15,  Brokoli - 15,   Kacang Buncis - 30
Epal - 39 ,    Oren - 42,   Pisang - 40

ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein biologi yang lengka berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting. Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.

  • Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandunagn 14g protein soya dan 500mg kaslium bagi setiap hidangan ini amat baik untuk kesihatan jantung.
  • Membantu mengekalkan otot,memperbaiki tisu dan funfsi enzim dan hormon yang teratur.
  • Produk soya yang digunakan adalah produk soya Non-GMO yang mana produk soya ini tidak diubahsuai genetik.
nutrisi untuk pesakit kencing manis

Kandungan protein yang diperlukan oleh badan kita adalah sebanyak 15%. Makanan yang tinggi dengan kandungan protein dapat membantu untuk membina dan membaiki tisu-tisu dalam badan. Diet yang tinggi dengan kandungan protein dapat membantu menurunkan kadar gula dalam badan selagi buah pinggang berfungsi dengan baik.

Tetapi, jika pesakit mengalami masalah buah pinggang , kadar protein harus dikurangkan sedikit berbanding kebiasaanya.

Lemak dan Karbohidrat merupakan 60%-70% jumlah keperluan yang diperlukan oleh tubuh badan kita.Lemak tepu harus dikurangkan kerana kadar yang diperlukan oleh badan hanya 200mg sehari. Amalkan pengambilan lemak yang bagus untuk kesihatan jantung anda.

Omega 3 yang terkandung dalam Omega Guard adalah lemak yang bagus untuk kesihatan jantung. Kolestrol daripada tumbuhan seperti soya dapat membantu mengurangkan penyerapan lemak ke dalam usus kerana mengandungi sterol tumbuhan. Secara tidak langsung, ia dapat mengurangkan kadar lemak tepu dalam badan.

nutrisi untuk pesakit kencing manis


Pesakit kencing manis harus mengamalkan pengambilan buahan dan sayuran . Jika pesakit kencing manis tersalah pilih diet boleh menyebabkan kekurangan mikronutrien seperti kromium . Kromium membantu insulin untuk mengurangkan kadar gula.

Makanan yang tinggi kromium adalah seperti brokoli, jus anggur dan jus oren. TETAPI PESAKIT KENCING MANIS  diingatkan tidak mengambil jus-jus ini disebabkan kandungan gula ringkas yang akan menyebabkan  bacaan gula meningkat.

Pesakit kencing manis juga terdedah kepada oxidatif stress seperti pencemaran.Radikal bebas senang terbentuk dalam badan dan secara tidak langsug akan menganngu bacaan gul dalam darah.

Vivix merupakan sumber antioksidan yang sangat baik kerana kaya dengan polifenol dan resveratrol. Polifenol berfungsi sebagai menghalang pembentukan AGE yang dialami oleh pesakit kencing manis.

nutrisi untuk peakit kencing manis



Baca juga : kebaikan-resveratrol-

Mungkin berminat : kebaikan polifenol

Siptom-siptom awal masalah kencing manis adalah mengalami komplikasi cepat rasa kebas-kebas, dimana keadaan seperti pegang yang tidak rasa, pijak yang tidak rasa. Lebihkan pengambilan makanan yang bersifat anti radang seperti Asid Gamma Linolenik (GLA). Ia dapat mengurangkan rasa kebas-kebas dan sakit.

nutrisi untuk pesakit kencing manis
GLA merupakan pilihan yang terbaik kerana kandungan minyak borange nya mengandungi 20-27% GLA berbanding jenama lain yang hanya mengandungi 7-4% sahaja.

Kencing Manis juga boleh menyebabkan masalah saraf. Jadi pengambilan Vitamin B6 & Vitamin B12 amat digalakkan kerana dapat menyokong pembentukan saraf yang kuat.

Terdapat kes dimana pesakit kencing manis yang sudah menjaga pemakanan, bersenam setiap hari dan sentiasa mengambil ubat yang telah ditetapkan oleh doktor, tetapi masih bacaan gula tinggi. Rupanya pesakit ini mengalami keadaan stress dan tekanan. Maka pengambilan vitamin B-Compleks adalah bagu untuk menurunkan tekanan ataupun stress tersebut.

nutrisi untuk pesakit kencing manis


Apabila gula dalam darah tinggi, gula akan mula menyerang bahagian salur darah yang halus seperti bahagian mata, hujung jari kaki dan tangan, buah pinggang. Akibatnya saluran darah terhalang, buah pinggang rosak, mata menjadi kabur. Pengambilan vitamin c dapat membantu pengumpulan gula dalam darah tersebut.

Kebiasaanya pesakit kencing manis akan mengalami daya tahan yang rendah dan mudah terkena jangkitan virus seperti demam dan selsema.Boleh tingkatkan imunisasi badan kita dengan pengambilan Nutriferon kerana mengandungi inteferon semulajadi yang biasanya dapat mengalakkan sistem imun yang lebih baik.

Kebanyakkan pesakit kencing manis adalah orang dari kalangan orang tuA dan mereka juga tidak suka minum susu. Kalsium dapat metabolisma gula dalam darah.Ostematrix adalah sangat sesaui untuk diamalkan kerana mengandungi Vitamin D dan Magnesium untuk meningkatkan kadar penyerapan kalsium.

nutrisi untuk pesakit kencing manis


Paling penting bagi pesakit kencing manis adalah jaga pemakanan. Amalkan makan dalam kuantiti yang sikit tetapi kerap. Jika makan sekaligus akan menyebabkan kandungan gula meningkat. Ubat dan supplemen tidak menyebabkan buah pinggang menjadi teruk tetapi pengawalan dan cara makanan penyebab utama kencing manis menjadi teruk.

Testimoni Bagi Yang Sudah Mencuba Vivix Untuk Kencing Manis



Untuk dapatkan supplemen seperti di atas ini boleh hubungi Balkis di : 

Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390
Instagram : Siti Balkis






No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com