Pages

6 January 2018

Senggugut Setiap Bulan? Ikuti 3 Langkah Mudah Ini Bagi Mengatasi Masalah Senggugut

Dulu setiap kali datang bulan, senggugut pun akan datang juga sampai tahap tak boleh buat kerja langsung. Macam-macam cara dah buat untuk kurangkan masalah senggugut ni termasukla ambil ubat tahan sakit.

Senggugut Setiap Bulan? Ikuti 3 Langkah Mudah Ini Bagi Mengatasi Masalah Senggugut

Terpaksa ambil ubat tahan sakit ini sebab nak elak daripada ponteng kelas ataupun waktu  ada exam ataupun asignment yang kena siapkan. Bila dah cuba maka lama-lama jadi amalan pula. Bila  dah mula kerja pula, terpaksa mabil MC setiap bulan. Menganggu juga prestasi kerja ketika itu.

Ini antara luahan yang selalu kita dengar setiap kali alami masalah senggugut. Balkis pun salah seorang daripada mereka. Ubat tahan sakit memang sentiasa ada stok setiap bulan. Tetapi kini   ianya tidak menjadi masalah lagi. Ada beberapa cara yang Balkis ingin kongsikan di sini

Apakah Senggugut Ini ?

Senggugut adalah simptom sakit pada bahagian ari-ari dan pingang sebelum atau semasa kedatangan haid. Senggugut berlaku pada sesetangah wanita tidak mengira umur samada sudah berkahwin ataupun belum.

Sakit senggugut pada bahagian ari-ari adalah menyakitkan dan adakalanya menjadi sangat teruk sehingga muntah, pening kepala, sukar bernafas, agak moody, berpeluh, nafsu makan yang tinggi, dan sukar untuk membuat aktiviti harian.Namun ada sesetangah wanita tidak lagi mengalami senggugut selepas bersalin.

Bagaimana Senggugut Terjadi ?

Senggugut terjadi apabila hormon estrogen dan progesteron berkurang di dalam badan sebaik sahaja sebelum haid datang yang menyebabkan dinding rahim menguncup dengan kuat. Proses ini akan mengeluarkan ketulan darah haid atau darah kotor bersama-sama tisu daripada selaput endrometrium.

Darah haid dikeluarkan melalui serviks. Pengucupan rahim dengan kuat adalah disebabkan kehadiran hormon prostaglandin dan sangat mempengaruhi emosi dan psikologi seorang wanita.Hormon ini yang menyebabkan semua gejala haid berlaku. Yang dikatakan melahirkan anak dapat menghilangkan senggugut adalah kerana kelahiran membantu mengatasi masalah kesempitan saluran rahim yang menjadi punca senggugut.

Tetapi senggugut yang berpanjangan dan teruk hendakla dirawat kerana ianya memberi kesan negatif kepada sistem peranakan atau rahim. Senggugut boleh dikategorikan sebagai penyakit keturunan.Selain itu, perkara yang menyumbang kepada penyakit senggugut ini adalah haid yang berpanjangan , stress, perokok, peminum alkohol dan obesiti


Elakkan Senggugut Menjadi Mimpi Buruk Dalam Hidup Anda

Jom atasi masalah senggugut anda dengan Set Senggugut Shaklee :

Senggugut Setiap Bulan? Ikuti 3 Langkah Mudah Ini Bagi Mengatasi Masalah Senggugutut


1) GLA Shaklee
  • Mengandungi pati biji borage iaitu biji tumbuhan yang merupakan sumber terkaya bagi GLA semulajadi
  • Wanita yang mengalami masalah senggugut, tubuh badan tidak dapat menukarkan asid linolenik (sejenis asid lemak yang penting) dengan baik menjadi GLA. Oleh itu dengan pengambilan GLA, secara tidak langsung dapat membantu mengatasi masalah sengugut.
  • Dapat mengurangkan kesensitifan payudara dan  menagawal keinginan untuk makan makanan manis.
2) B-Complex
  • Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ketegangan semasa haid dan mengurangkan rasa sakit
  • Vitamin B5 membantu menghilangkan rasa dan ianaya diperlukan oleh kelenjar adrenal
  • Vtamin B6 membantu mengurangkan penyimpanan air, menambahkan aliran oksigen kepada organ dalaman wanita, serta membantu menstabilkan paras hormon estrogen
  • Vitamin B6 juga dapat membantu siptom-siptom fizikal dan mental seperti kembung perut, pening, perasaan rimas dan marah-marah
  • Vitamin B12 membantu meringankan tekanan,menghindar anemia dan ianya diperlukan oleh semua fungsi badan

3) Ostematrix
  • Melegakan kekejangan dan sakit belakang ataupun pinggang
  • Kalsium yang diperkaya dengan Vitamin D yang mana ia membantu merangsang penyerapan kalsium dengan lebih bagus
  • Magnesium membnatu mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang
  • Boron  membnatu dalam metabolisma tulang
  • Kandungan Zink, Mangan dan Tembaga akan mengaktifkan enzim yang membantu dalam kepadatan tulang
Apakata Mereka Yang Sudah Mencuba Set Senggugut Shaklee Ini ;

"Alhamdulilah selepas konsisten mkn GLA Complex dan Alfalfa Complex selama 2bulan, sengugut dah takde, keputihan juga makin berkurang dan period datang pon cantik aje. Maksud nya kitaran period tu tetap setiap bulan. Bila kitaran haid dah tetap mudah untuk cari waktu subur dan peluang untuk hamil tu tinggi"

Senggugut Setiap Bulan? Ikuti 3 Langkah Mudah Ini Bagi Mengatasi Masalah Senggugut



"Setelah 3 bulan saya amalkan pengambilan GLA shaklee secara konsisten alhamdulillah, Dengan izin Allah senggugut saya telahpun hilang malah tarikh period saya mulai teratur dan datang tepat pada waktu nya sehingga kini"

Senggugut Setiap Bulan? IKuti 3 Langkah Mudah Ini Bagi Mengatasi Masalah Senggugut



Bagi yang ingin mendapatkan Set Senggugut Shaklee ini  boleh hubungi  Balkis seperti di bawah :

Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390
Instagram : Siti Balkis

Perkhidmatan COD disediakan bagi mereka yang berada sekitar Batu Caves, Selayang dan Gombak. Bagi yang berada di kawasan luar COD, jangan risau anda masih boleh memeilik set ini melalui pengeposan menggunakan pos laju. 


No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com