Pages

20 August 2018

SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Stress dan penat ketika menyusukan anak?

Susu semakin berkurangan dan tidak dapat memenuhi permintaan anak?

Tidak pasti cara terbaik untuk menyusukan anak?

Adakah anda pernah mengalami situasi di atas? Apakah yang anda lakukan untuk mengatasi masalah anda? Jika anda buntu dan tidak pasti untuk meneruskan penyusuan susu ibu, di harap entry ini dapat membantu anda serba sedikit mengenai penyusuan.

SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Cara Untuk Susukan Bayi Anda

Sesi menyusu kadang-kadang boleh mengambil masa yang agak lama. Jadi ibu perlu memilih tempat yang selesa untuk menyusu. Cari tempat yang tenang jika anda mudah terganggu dengan bunyi bising. Ada yang memilih untuk membaca buku atau melayari internet semasa menyusukan anak.

Tetapi jika  bayi anda tidak terganggu dengan bunyi bising, anda boleh saja menyusukan anak sambil menonton televisyen.

Posisi Untuk Menyusukan Anak

SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Seperti gambar rajah di atas, terdapat beberapa posisi yang sesuai untuk menyusukan anak. Anda boleh mencuba terlebih dahulu untuk memastikan tahap keselesaan menyusu anda. Pastikan posisi menyusu anda tidak memberikan sakit belakang dan tangan.

Bagi ibu yang mengalami pembedahan ketika bersalin,mungkin agak sukar untuk memangku anak untuk menyusukan. Jadi anda menyusu secara berbaring. Anda boleh meletakkan bantal kecil untuk menghalang bayi anda dari tersentuh luka pembedahan.

Selepas beberapa hari, anda boleh cuba untuk menyusu secara menegak. Tetapi jika anda berasa sukar atau sakit, dapatkan bantuan dari ahli keluarga supaya anda dapat menyusukan anak dengan sempurna. 

Posisi football juga merupakan posisi yang agak baik untuk menyusukan anak bagi ibu yang mengalami pembedahan bersalin ataupuan mempunyai payudara besar.

Kekerapan Menyusukan Bayi Anda

Corak penyusuan setiap bayi adalah tidak sama tetapi anda tidak perlu risau kerana selepas beberapa minggu anda akan terbiasa dengan corak penyusuan bayi anda. Menyusu la mengikut permintaan bayi anda. 

Tanda-tanda Bayi Lapar

1) Rooting iaitu apabila anda menyentuh pipi bayi anda, dan bayi anda berpaling mencari puting ibu
2) Membuka dan menutup mulut
3) Memukul dada atau lengan ibu berulang kali
4) Menghisap tangan dan jari 
5) Bayi akan menangis sebagai langkah terakhir untuk mendapatkan susu

Antara beberapa Tips Untuk Melancarkan Penyusuan Anda

1) Kosongkan payudara anda sebelum menukar  ke payudara yang lain
2) Menyusu dengan kerap dan bayi mengambil masa yang lama menyusu dengan anda merupakan tanda-tanda normal
3) Menyusu dengan lebih kerap pada waktu malam adalah perkara biasa. Tetapi jika bayi semakin membesar, kekerapan menyusu pada waktu malam akan berkurang
4) Apabila bayi anda sudah puas menyusu, bayi anda akan melepaskan puting anda ataupun terus tertidur. 
5) Jika bayi anda menyusu dengan sekejap, kemungkinan bayi akan menyusu dengan kerap. Pastikan anda mengosongkan payudara sebelum bertukar ke payudara sebelah,Ini untuk memberikan signal kepada badan bagi menghasilkan lebih banyak susu kepada badan ibu.

Cara Untuk Mengetahui Bayi Anda Mendapat Cukup Susu Atau Tidak ?

1) Penambahan Berat Badan
Awasi berat badan anak anda. Jika berat badan anda tidak naik pada setiap bulan, dapatkan khidmat nasihat daripada doktor pakar. 

2) Lampin Pakai Buang Basah / Kotor
Jika lampin bayi anda kurang kotor atau  basah, kemungkinan bayi tidak dapat susu yang secukupnya. 

Kepentingan Susu Ibu

Susu ibu adalah makanan terbaik untuk bayi anda. Bayi yang baru lahir mempunyai antibodi yang sangat lemah. Dengan meminum susu ibu yang kaya dengan khasiat, secara
tidak langsung dapat meningkatkan taraf kesihatan bayi anda, Jika anda berjumpa dengan pakar kesihatan, mereka sendiri akan mengesyorkan anda memberi susu ibu kepada bayi yang baru lahir.

Susu ibu mengandungi kesemua nutrien yang diperlukan oleh seorang bayi. Ia mengandungi sekurang kurangnya 400 nutrien termasuk hormon dan bahan melawan penyakit yang tidak terdapat dalam susu formula.

Susu Ibu bagi Ibu Bekerja

Jika anda ibu bekerja, pastikan anda sudah membuat stok susu untuk diberikan kepada pengasuh nanti. Jangan lupa untuk  mengepam dan gunakan alatan mengepam yang sesuai. Kekerapan mengepam akan menghasilkan lebih banyak permintaan untuk menghasilkan susu kepada badan ibu. 

Untuk menghasilkan susu ibu yang berkualiti, ibu seharusnya mendapat cukup keperluan nutrisi yang diperlukan oleh badan. Elakkan stress kerana dikhuatiri akan menyebabkan susu semakin berkurang. Sebab itu pentingnya ibu menyusu menjaga keperluan emosi dan makan makanan yang boleh memperbanyakkan susu badan 

SUSU IBU BERKURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI

BAGAIMANA SET MENYUSU SHAKLEE MEMBANTU PENYUSUAN ANDA 



SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI
1) Vitalea
Merupakan multivitamin dan mineral yang disalutidengan spirulina memberi tenaga pada kadar segera dan sangat membantu ibu yang menghadapi masalah tidur semasa berpantang.  

Vita-lea mempunyai imbangan nutrisi lengkap membantu dalam menangani masalah kurang selera makan, tekanan darah rendah, depresi, kebas – kebas, letih dan lesu, masalah anemia dengan pembentukan sel darah merah dan juga gula rendah.

2) B-Complex

Mengandungi kesemua 8 vitamin penting iaitu B1,B2,B3,B5,B6,B12, asid folik dan biotin membantu menambah selera, mengurangkan stress, menghasilkan tenaga dan juga penting untuk replikasi sel darah merah sekiranya letih dan lesu.




3) Vitamin C
Mengukuhkan sistem imunisasi, mengurangkan stress dengan membantu kelenjar adrenal mengawal penghasilan hormon stress dalam tubuh di samping membantu membina kolagen dan membantu meningkatkan peredaran kulit kepala disebabkan rambut gugur.Vitamin C sangat penting bagi kesihatan gusi, gigi tulang dan pembentukan tisu baru.  

Ibu yang tidak dapat cukup vitamin c akan mengalami rasa mudah penat dan mereka juga akan menjadi cepat marah serta mudah mendapat lebam jika terlanggar meja atau dinding. Mereka mudah jatuh sakit kerana daya tahan badan mereka tidak kuat

4) ESP
Merupakan non-GMO soy protein yang mempunyai 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan tubuh manusia. Protein sangat penting untuk ibu selepas bersalin bagi membekalkan tenaga segera dan meningkatkan sistem  imun, mencegah migraine, imsonia dan tekanan.

Protein dalam tubuh sangat diperlukan bagi merangsang selera makanan bagi ibu yang tiada selera, meningkatkan tenaga sekiranya mengalami anemia, tekanan darah rendah, masalah tidur,  badan letih dan lesu .Protein juga dapat meningkatkan pemulihan luka dan parut dengan membina sel-sel yang baru dan juga membantu para ibu yang keguguran rambut kerana pertumbuhan rambut yang sihat turut memerlukan protein. 

Pengambilan ESP bersama ostematrix membantu dalam penyerapan kalsium dan juga menguatakan tisu-tisu penghubung

5) Ostematrix
Terdiri daripada nutrient kalsium, magnesium,  vitamin D, zink, dan magnesium yang penting diperlukan oleh tubuh. OsteMatrix menggantikan semula kalsium dalam tubuh ibu dan elemen penting untuk ibu yang menyusu anak.Kalsium sangat diperlukan untuk pembentukan tulang dan gigi yang sihat pada bayi yang disusukan. 

Bagi wanita yang sedang dalam pantang, selalunya tidak banyak bergerak dan kebanyakkan masa mereka berbaring di atas katil. Supplement kalsium dapat menghalang pembentukan darah beku pada saluran darah ketika banyak berbaring dan tidak aktif semasa pantang. Kalsium juga sangat penting memperbaiki fungsi saraf, bagi mengelakkan rasa kebas pada anggota kaki dan tangan mereka di samping mempercepatkan pengecutan otot rahim untuk kembali ke saiz asal

6) Alfafa
Bertindak sebagai milk booster turut membantu menangani sakit sakit badan dengan mengurangkan keasidan dalam tubuh. Ia juga membantu dalam menangani masalah sembelit yang sering dialami wanita selepas melahirkan anak. Pengambilan alfafa adalah bergantung kepada ibu dan anak yang tidak mempunyai penyakit SLE dan bebas daripada jaundice ataupun sakit kuning.

7) Omega Guard

Minyak ikan terbaik di dunia yang mengandungi rangkain spectrum penuh 7 asid lemak Omega 3 semulajadi. Omega Guard dapat membantu perkembangan otak bayi dan memori, serta merupakan nutrient utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Susu ibu yang mengandungi kandungan DHA yang tinggi berupaya meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran

Kelebihan Set Menyusu Shaklee 

1) Dapat membantu menghasilkan lebih banyak pengeluaran susu
2) Membantu ibu bersalin lebih tenang dan menstabilkan hormon
3) Ibu dapat menguruskan badan dengan lebih cepat
4) Kulit menjadi lebih cantik
5) Bayi lebih kenyang kerana susu ibu mengandungi cukup nutrisi
6) Ibu lebih bertenaga semasa menyusukan anak walaupun terpaksa berjaga malam


Antara Pengguna Setia Set Menyusu Shaklee


SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Hasil carian melalui laman sesawang, rata-rata mengesyorkan untuk mencuba Produk Shaklee. Melihat kepada testimoni dan kandungan produk saya tertarik untuk mencuba.

.

ESP, ALFALFA & OSTEMATRIX adalah Set Menyusu Shaklee yang saya cuba pada waktu itu.

.

Selepas seminggu amalkan Set Menyusu Shaklee ini, anak saya lebih kenyang bila menyusu. Tapi pada waktu itu masih tak dapat lihat perubahan pada diri kerana niat asalnya hanya untuk bantu proses penyusuan sahaja.

.

Lepas sebulan, tiba-tiba suami tegur perubahan pada diri saya. Katanya streachmark pada bahagian perut saya dah semakin pudar dan kulit saya dah tidak kusam lagi seperti waktu mengandung.

.

Rupa-rupanya Alfalfa dah membantu tubuh saya untuk menyahtoksin (detox) dari dalam badan. Kesannya, badan saya rasa lebih ringan dan bertenaga. Jerawat juga tidak tumbuh lagi.

.

ESP pula merupakan sumber protein terbaik, ianya menggalakkan pertumbuhan sel-sel dan tisu badan yang lebih sihat. Oleh sebab itu kulit saya jadi semakin sihat, tidak lagi kusam dan streachmark semakin pudar.

.

Memang betul-betul berbaloi saya laburkan duit saya untuk Shaklee. Dalam satu produk ada banyak khasiat dan kelebihan.

.

Contohnya, saya beli set penyusuan untuk bantu proses menyusu anak, tapi hasil yang saya dapat adalah lebih daripada yang saya harapkan.

.

Kulit jadi cantik, badan sentiasa bertenaga, streachmark hilang, tidak ada lagi masalah sebelit dan anak puas menyusu.

.

Dan sekarang saya juga amalkan Vitamin C dan Bcomplex. Untuk bantu tingkatkan antibodi dan menstabilkan emosi.

.

Ibu-ibu selepas bersalin yang ada masalah sama macam saya jomlah cuba produk Shaklee. Diyakini selamat dan semulajadi.Sesuai untuk bayi anda.

.

SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Terlihat junior UTM yg seringkali berkongsi tentang vitamin Shaklee ni. Berjinak-jinak Kak Enan mengambil info darinya dan selepas bersalin hampir 6 bulan selepas itu Kak Enan mula mengambil vitamin Shaklee ni untuk Set Kesihatan Asas dan Set Menyusu untuk tingkatkan pengeluaran susu.


Alhamdulillah.. terasa kelainannya apabila mula mengambil Set Asas bersama Set Menyusu ni iaitu Vitalea, B-Complex, Vitamin C, Lecithin, Ostematrix dan Alfalfa. Badan semakin ringan dan kurang rasa letih kerana balik dari kerja Kak Enan mampu lagi memasak untuk makan malam dan buat persiapan anak-anak sambil buat hobi Kak Enan iaitu menjahit. Alhamdulillah.. mata sembab dan kulit kusam juga semakin hari semakin hilang. Kak Enan sangat happy.

Apa yang memeranjatkan Kak Enan berat Kak Enan selepas 6 bulan mengamalkan vitamin ini boleh kembali kepada berat Kak Enan sebelum kahwin. Dari angka hampir ke 6 puluh dapat angka 4 puluh balik memang membuatkan hati sangat-sangat happy OK. Itupun setelah ada anak 3 tu. Amazingkan? 

Syukur Alhamdulillah Kak Enan tak perlu risau masalah selulit, sembelit mahupun berat yang semakin naik setelah konsisten amalkan set ini. Malah Kak Enan dapat menyusukan anak Kak Enan yang ke-3 sehingga dia berusia 3 tahun. Alhamdulillah syukur Allah permudahkan dan pertemukan Kak Enan untuk menyelesaikan masalah Kak Enan yang bekerjaya ini.


Kepada ibu yang bekerjaya diluar sana yang mudah penat, letih dan mengalami emosi yang kurang stabil, Kak Enan sangat syorkan ambil vitamin Shaklee Set Asas ini untuk mempertingkatkan kesihatan diri kita sebagai ibu. Kalau tidak kita yang sayangkan diri kita siapa lagi kan.





SUSU IBU KURANG? KINI TIDAK LAGI DENGAN 7 LANGKAH MUDAH INI


Saya google then terbaca pasal pengalaman2 ibu2 yang consume Shaklee ni. Saya baca baca dan baca. Dapat gaji terus saya order Set B Shaklee (Breastfeeding). Kebanyakan yang saya baca semua kata best sangat set ni. Masa tu niat saya makan Shaklee ni, nak banyakkan susu badan dan nak bagi susu yang bernutrisi untuk baby. Belajar dari pengalaman lepas. Stok EBM saya start kumpul masa seminggu sebelum baby sebulan.saya lagi teruja bila susu badan saya jadi pekat dan likat. Hahaha.. plus jadi warna kuning..


Saya google google lagi, cari perbezaan kenapa masa saya tak makan shaklee susu cair je. Banyak memang banyak. Tapi putih biasa je. Tapi bila makan shaklee, susu jadi pekat kuning likat. Haa ko! Yang lagi super duper best, baby dah tak meragam lagi malam-malam. Tido jadi lagi lena.. Mama dia pun dapat rehat secukupnya...
.


Tu bab susu..
.


Ada cerita lain. Pasal kulit muka.

Saya sendiri pun tak perasan. Sehinggalah suami sendiri yang memuji. Masa dia balik kampung untuk menjenguk saya ngan anak-anak, lepas salam2 semua, dia tenung saya dan cakap.. "Eh, mama makin putihlah." Saya senyum kembang kempis lah. 

Waktu tu saya menafikan lagi yang sebab kulit saya jadi bersih tu.. Sebab saya ingat hormon baru lepas bersalin kan. Sampai saya naik keje pun, ramai yang cakap, kulit dah makin cantiklah.. Berseri-seri ibu baru lepas bersalin ni. Baru saya sedar masa tu. Sebab saya baca baca dan baca pengalaman orang lain pasal shaklee ni.

Dalam set B ni ada Vit C dan Vit B. Ambil maklum yang Vitamin C amat penting untuk pembentukan kolagen, anti oksida dan menguatkan sel-sel. Vitamin B membantu sebagai penenang dan ianya membantu isteri, ibu dan wanita berkerjaya yang kurang rehat agar sentiasa bertenaga. Thats why, ibu-ibu yang nenyusukan yang mengambil set Breatsfeeding ni kelihatan berseri-seri.

Buktinya gambar kat attachment tadi. Gambar yang atas, masa Dani kecil lagi. Kusam comot kulit muka saya. Gambar bawah masa saya consume Shaklee time Zara ni, banyak khasiatnya. Beza kan? Di samping nak memperbanyakkan susu, baby sentiasa kenyang bila lepas menyusu, kulit muka juga makin berseri-seri malah baby pun dapat khasiatnya, bambam badan dia...

Yang penting, kena konsisten makan vitamin dan minum banyak air. Paling sikit 2 liter okay...

Pakej haaa... badan cergas, susu ibu banyak, baby sihat, kulit muka makin flawless... semuanya kerana Set Breastfeeding Shaklee. Tq Shaklee!

Daripada testimoni di atas, ibu-ibu lebih gembira dan bersemangat bila mengamalkan SET PENYUSUAN SET SHAKLEE. Anda mungkin salah seorang ibu yang ingin berikan yang terbaik untuk anak anda. Jadi berikan nutrisi yang terbaik kepada si manja anda dengan SET PENYUSUAN SHAKLEE sekarang. 

Boleh hubungi Balkis seperti di bawah : 

                                                   Talian / Whatsapp / Telegram : 0192463390

Instagram :balkis_starbeauty




                                                 COD SEKITAR : BATU CAVES, GOMBAK, SELAYANG



Kenapa perlu beli set ini daripada Balkis : 

1) Anda layak untuk dapat free consultation untuk set ini
2) Balkis adalah ibu yang menyusukan anak sehingga 2 tahun setengah walaupun sedang bekerja. So dapatla Balkis kongsikan beberapa tips menyusukan anak sambil bekerja.
3) Balkis merupakan Pengedar Shaklee yang sah dan pernah mengikuti kursus mengenai penyusuan ibu
4) Penghantaran barang yang pantas

No comments:

Post a Comment

Siti Balkis Official Blog © . Designed by MaisarahSidi.com